Još
Ostalo

Ukucajte željeni termin u pretragu i pritisnite ENTER

Cosmo teme

Kako da konačno održite novogodišnja obećanja

Autor Ana Pantić
Autor Ana Pantić

Opet smo na dobro poznatom mestu - doneli smo niz "čvrstih" odluka, ali kako ne zaboraviti na njih već posle Srpske Nove godne?

Američka psihološkinja Keli Mekgonial sa Univerziteta Stanford, tvrdi da je pronašla rešenje samokontrole i da je otkrila način da se suzbiju destruktivne navike koju su često podstaknute stresom. Ona smatra da svi mogu uspeti u ostvarenju novogodišnja obećanja ukoliko promene način razmišljanja i nauče tajne samodiscipline i kontrole.

“Više nego ikada, ljudi uočavaju da sposobnost samokontrole, načina na koji kontrolišu pažnju, emocije i želje, jako utiče na njihovo psihičko zdravlje, finansijsku sigurnost, kvalitet odnosa i profesionalnog uspeha”, izjavila je ona.

Nakon neispunjenih obećanja koje ste dali sebi ili nekome drugome i nepoštovanja sopstvene odluke, mnogi ljudi osećaju krivicu i grižu savesti i imaju osećaj da su izneverili ne samo sebe, već i druge. Nakon godina promatranja ljudi kako se bore sa tim problemima, Mekgonigalova je zaključila da naš način samokontrole uveliko utiče na samosabotažu i kreira neuspeh i stres pa je u svrhu pomoći kreirala strategije koje bi trebale da olakšaju uvođenje promena i poboljšanje mnogih života.

Čudo samokontrole

Psiholozi sa Univerziteta u Australiji ostali su zapanjeni rezultatima istraživanja o samokontroli ljudi. Nakon dva meseca sprovođenja programa “snage moći”, čak šest muškaraca i 18 žena smanjilo je količinu cigareta, alkohola i kofeina, premda ih lekari nisu uslovljavali. Ispitanici su se zdravije hranili, manje vremena provodili pred televizorom i više vremena provodili učeći i čitajući. Manje su trošili novac i pametnije su kupovali i osećali su da imaju veću kontrolu nad vlastitim emocijama. Šta je to “snaga moći” i gde se može dobiti recept za nju? Ova terapija ne uključuje nikakve lekove, već samo psihološko vežbanje. 

Svi ispitanici su besplatno učlanjeni u teretanu što ih je podstaklo na redovno vežbanje. Na početku studije, većina ispitanika je u teretanu odlazila samo jednom nedeljno, ali nakon dva meseca većina ih je to praktikovala i do tri puta nedeljno, iako to od njih nije zahtevano, iako to od njih nije zahtevano da naprave nijednu promenu u načinu života, vežbanje ih je navelo na drastične promjene, pa su ubrzo uspostavili kontrolu i u drugim aspektima života.

Vežba se pokazala kao ključno pomagalo u uspostavljanju ravnoteže u životu, pa su se tako mnogi počeli zdravije da se hrane, paze na kilograme, ali i manje puše, piju alkohol i kafu. Otkriveno je i da redovno vežbanje ne samo da pomaže pri nošenju sa svakodnevnim stresom, već i deluje dugoročno kao antidepresiv. Redovno vežbanje može mnogo da vam pomogne prilikom poboljšanja svih aspekata života.

Praksom do savršenstva

Uz redovno vežbanje, praktikovanje samokontrole na dnevnoj bazi, može vas dovesti u mogućnost da  ostvarite i one ciljeve koje ste smatrali nedostižnima, tvrde naučnici i preporučuju stvaranje sopstvenih ostvarivih, ali podsticajnih rokova. To može da isproba svako tako što će konačno da uradi stvari koje već duže vreme odgađa, poput čišćenja ormara.

Drugom studijom otkriveno je da se malim koracima, poput uvođenja svakodnevnog doručkovanja, smanjenjem unosa slatkiša u organizam i redukovanim trošenjem novca, može povećati snaga moći. Dok se mali pomaci čine beznačajnim, ključno je to da oni vode do onih većih i konkretnijih napredaka. Najčešće korišćene strategije za rešavanje stresa su one koje u mozgu aktiviraju sistem za nagrađivanje, poput hrane, pića, gledanja televizije, surfovanje internetom ili igranja igrica. Premda je sasvim prirodno da se u slobodno vreme okrenete stvarima koje omogućavaju opuštanje dopamina u mozgu čineći da se osećate bolje, to dugoročno nažalost loše deluje na vas. 

Premda su ove strategije dugoročno nedelotvorne, Američka Psihološko Udruženje tvrdi da aktivnosti poput sporta, čitanja, vežbanja, slušanja muzike, provođenja vremena s prijateljima, masaže, odlaska u šetnju, meditacije, joge ili bavljenja kakvim kreativnim hobijem dosta čine da se osećamo bolje.

Kako se nositi s preprekama

Možda rezultati neće doći odmah, ali razmislite o tome kako se osećate i promislite da li ste možda ipak previše kritični. Zapamtite da ste samo čovjek i da se i drugi oko vas bore sami sa sobom, pa ponekad izgube kontrolu. Pokušajte da se setite osobe kojoj se divite, a da je iskusila sličan manjak samokontrole.  Razmislite šta biste savetovali prijatelju u istoj toj poziciji i prazmislite kako biste ga utešili, a onda to primenite na sebi.

Inicijalizacija u toku...

Najnovije

Najčitanije

loader