Još
Ostalo

Ukucajte željeni termin u pretragu i pritisnite ENTER

Money & Career

Career goals: Šta možete da naučite od svojih muških kolega

Autor Spomenka Marić
Autor Spomenka Marić

Uz sav trud da posao urade najbolje i uvek daju više od očekivanog žene na kraju ipak izvuku deblji kraj. Osvrnite se malo i pogledajte šta rade kolege drugog pola sa kojima delite kancelariju.

Pokušajte da bez mnogo razmišljanja odgovorite na pitanje: Koje kvalitete povezujete sa dobrim liderima?

Kada zamislite sve te osobine, koga povezujete sa njima? Verovatno se na vašoj listi nalaze: inteligencija, ambicija, snaga i samopouzdanje. Nećete verovati, ali većina žena vizuelizuje muškarca. Decenijama, a možda i vekovima, slušamo da su muškarci bolji lideri i da mogu više da postignu, kao da imaju monopol na kvalitete koje povezujemo sa ulogom vođe. Uprkos mnogim istraživanjima koja pokazuju da su žene podjednako, ako ne i više sposobne za liderstvo, ovakve predrasude gaji većina ljudi. Uzimajući realnost i sva dešavanja u poslovnom okruženju, siti smo od ideje muškaraca koji komanduju i podređenih dama.

Vreme u kome je slika vrhunskog menadžera slika muškarca bliži se kraju. Sve više kompanija okreće se i ulaže u tradicionalno ženske osobine poput, nežnosti, intuicije, saosećajnosti i topline. Pokazalo se da inteligencija, snaga i ambicija bez saosećajnosti i topline daju mnogo manje rezultata. Postati efikasan i uspešan lider je razvojni put, a ne nešto sa čime se rađamo, posebno ne karakteristika rezervisana za određeni pol. Naravno, ono najvažnije što svaki dobar lider zna jeste da nema stajanja u mestu, uvek postoji korak dalje i prostor za učenje i napredak. Upravo tako postoje i osobine u kojima mi žene treba da se ugledamo na kolege i integrišemo ih u svoj poslovni stil. Naravno, ukoliko ih već posedujete u svom poslovnom portfoliju slobodno ih iskažite i  razvijajte. 

Muškarci otvorenije govore o svojim ambicijama

Kada ste poslednji put insistirali da se neki od vaših planova i ideja uvrsti na listu prioriteta. Ili otvoreno pričali o unapređenju.  Na žene se najčešće gleda kao na tolerantnije i na njihove potrebe se gleda sa manje strepnje jer se očekuje veće razumevanje. Žene se odgajaju da u prirodi imaju potrebu da udovolje drugima, da pomognu, neguju, brinu o svima u njihovoj neposrednoj blizini, čak ponekad i na sopstvenu štetu. Kada mala devojčica glasno izražava svoj stav, bori se za sebe i želi da se igra i sa dečacima, proglase je za džambasa ili čak muškaraču i postavlja se pitanje zbog čega je toliko napadna.

Ali kada se devojčica igra sa lutkicama i pravi čajanke, kada bez previše insistiranja traži stvari, kad fino sedi i nema impulsivno ponašanje - dobija pohvale. Oba stila ponašanja su sasvim u redu i deca bi od najmlađeg uzrasta trebalo da budu puštena da se razvijaju u skladu sa svojim preferencijama. Ovakav podsvesni model otežava ženama da otvoreno govore o svojim potrebama, ambicijama i planovima. Ambiciozna žena mora da se izbori sa predrasudama i da se svesno suprotstavi očekivanim načelima iz najranijeg detinjstva. Veliki broj se ipak odluči da uprkos ambiciji, znanju i sposobnostima, iz straha da će njihove težnje biti pogrešno protumačene, odustane od sna da se popne visoko uz lidersku lestvicu. Od dečaka se, nasuprot tome, očekuje da budu žustri i borbeni, da insistiraju na sopstvenom stavu i težnjama. Potrebno je samo sagledati sa koliko slobode neke od naših kolega izražavaju svoje ideje i potenciraju svoj profesionalni napredak. Oslobodite se stega i izborite se za sebe. Budite inspiracija!

Nastavak na sledećoj strani...

Muškarci su direktniji i konkretniji

Ne samo što su jasniji u smislu pravca kojim žele da se njihova karijera razvija, već u pregovorima za platu, radno vreme ili slobodne dane, muškarci jednostavno znaju šta žele i to jasno stavljaju poslodavcu do znanja. Oni poseduju osećaj da zaslužuju najbolje i u skladu sa tim se ponašaju. Lena Ner, globalna HR direktorka kompanije Unilever, poručuje da su muškarci mnogo otvoreniji u svojim zahtevima i da kada dođe do pregovora o plati neki čak pitaju da li je OK da uključe i svog advokata. To pokazuje koliko su spremni da urade da bi dobili ono što misle da zaslužuju. Dok žene često veruju da su srećne samim tim što imaju posao koji im se dopada.

Ono što je ključno za oba pola jeste da prepoznaju koliki je realan doprinos koji pružaju kompaniji, potrebno ga je prihvatiti, prepoznati i tražiti kompenzaciju u skladu sa onim koliko realno pružate, ni manje ni više. Muškarci su najčešće i mnogo slobodniji na sastancima i prezentacijama, lako izražavaju svoj stav i dele ideje (bile one dobre ili ne), dok žene pretežno zadržavaju mišljenje za sebe čak i kada imaju izvrsno rešenje ili konstruktivan predlog iz straha da će im se neko suprotstaviti i da će izazvati konflikt. Ne žele da budu viđene kao faktor nemira ili neko ko ljulja brod, niti na bilo koji način da ugroze ili povrede drugog. „Time što ćete biti direktni i pustiti svoj glas da se čuje gradite svoj profesionalni status u liderskom smeru i pokazujete osobine koje se smatraju kvalitetom uspešnih i angažovanih zaposlenih.“ „Neiskazivanje stava izgleda kao sigurna zona, ali zapravo negativno utiče na percepciju vaše inicijative i sposobnosti da budete vođa na duge staze. Snažni lideri mogu glasno da iskažu svoje mišljenje ne samo da bi učinili da se neki posao završi, već i da zaštite interes svog tima i kompanije“, kaže Lena Ner.  

Iskoristite sve svoje kvalitete do maksimuma i ne dozvolite da vas sputaju i zadrže stege bilo kakvih predrasuda i pretpostavki. Mi smo svi podjednako sposobni i jaki.

Priredila: Jana Vujičić

Inicijalizacija u toku...
loader